Værd at vide om musearm og behandling

Sidder du meget foran din computer? Og bruger du en computermus til at klikke og navigere? Så er der risiko for, at du udvikler ”musearm”. Dette er en tilstand, som opstår på baggrund af overbelastning af de muskler, sener og ledbånd, der findes i både hånden, håndleddet, armen, skulderen og nakken.

Der er således tale om en tilstand, der ikke alene kan give store smerter, men som også kan hæmme dig i dine gøremål ved computeren. Heldigvis kan du, som lider af musearm, komme i behandling, så du slipper for gener og smerter.

Hvad skyldes smerter ved musearm?

De belastninger, som overkroppen udsættes for ved hyppigt computerarbejde, kan forårsage flere problemer. Ofte viser overbelastningerne sig i form af ledirritation, som kan give en inflammation i leddene i hånden og armen. Dette kan være meget smertefuldt – særligt når håndleddet holdes i positionen omkring computermusen.

Derudover kan musearm også skyldes afklemning af en nerve. Dette sker, når nerverne på undersiden af håndleddet kommer i klemme på grund af for meget musearbejde. Dette er dog ikke en kronisk tilstand, og oplever du smerter i forbindelse med computerarbejde, anbefaler vi dig at kontakte os, så du kan blive udredt og eventuelt påbegynde behandling af musearm.

Er du træt af din musearm? Kom i behandling hos os

Har du musearm, vil vores behandling tage udgangspunkt i de specifikke årsager til dine smerter.

Vi vil anvende teknikker fra fysioterapien til at udstrække armens strækkemuskler og sener. Udspænding er nemlig vigtigt for muskel- og scenevævet, og har du musearm starter behandling derfor her. Vi vil introducere dig for relevante øvelser, og derudover vil vores behandling af din musearm basere sig på ergonomiske hensyn, så du får lavet ændringer i de rutiner, der har forårsaget tilstanden. På denne måde forebygger du lignende tilstande i fremtiden.

Er din tilstand meget slem, og har du brug for ekstra hjælp til at fremskynde helingen, kan akupunktur og i nogle tilfælde laserbehandling være med til at afhjælpe musearm.