Fysioterapi Parkinson

Fysioterapi for parkinsonpatienter

Patienter med Parkinson-diagnosen har brug for træning for at kunne bevare et godt funktionsniveau i så lang tid som muligt, da sygdommen gradvist vil begrænse og indskrænke dette. Det er vigtigt, at Parkinson­ramte bevarer deres muskelstyrke, bevægelighed, balance og kondition for at kunne have så meget kon­trol over kroppen, som sygdommen tillader.
Hos Buddingevej Fysioterapi hjælper vi alle med Parkinson, uanset hvor fremskreden sygdommen er. Her tilbyder vi konditionstræning, styrketræning, smidighedstræning, gangtræning, balance og koordinations­træning tilpasset den enkelte. Vi indleder med en samtale og undersøgelse, hvor en evt. partner er meget velkommen, og her lægges en plan for træningen. På denne måde sikres den enkelte de bedste vilkår for at bevare et tilfredsstillende funktionsniveau i så lang tid som muligt.

Book tid online

Hvad er Parkinson?

Parkinsons er en neurologisk sygdom, der skyldes mangel på dopamin i hjernen. Dopamin er et signalstof, som hjernen hele tiden skal bruge for at kroppen kan fungere normalt. Parkinson gør, at hjernen stopper med at producere dopamin, mens kroppen fortsætter med at nedbryde det, og derfor opstår manglen. Par­kinsons kan ikke helbredes, men mange oplever at kunne beholde en god livskvalitet med den rette medici­nering og fysioterapi målrettet Parkinson. Udover fysioterapi, kan man selv gøre en stor indsats ved at være så fysisk aktiv som muligt og holde kroppen i gang på daglig basis.

Hvilken træning er god for Parkinsonramte?

Uanset hvor fremskreden Parkinson er hos den enkelte, er det vigtigt at træne kroppen. I dag anses træning for at være lige så vigtig som medicinen i behandlingen af sygdommen. Grundet dopaminmanglen vil det bli­ve sværere at bevæge sig – bevægelserne bliver langsomme og stive, balancen bliver dårligere, og det bliver sværere at gå. Lysten til at bevæge sig kan forsvinde helt.

Hos Buddingevej Fysioterapi har vi mange parkin­sonramte fra både Søborg, Lyngby, Buddinge, og Gentofte gående, og vi tilbyder målrettet evidensbase­ret træning til den enkelte, enten på hold eller individuelt. Vi har en række forskellige holdtilbud til folk med Parkinson: holdtræning, ballroom fitness samt Parkinsonsrytmik og sang.

På holdene trænes styrke, kondition, gang, balance, koordination og bevægelighed. Forskellige signaler, som virker fremmende for bevægelse, anvendes i træningen – fx musik. Musikken bruges målrettet på flere af holdene – dels på Parkinson Ballroom Fitness, dels på Par­kinson og Rytmik, hvor alle øvelser foregår i takt til musik.

Humøret daler ofte, når man er blevet ramt af Par­kinson – derfor lægger vi stor vægt på, at de Parkinsonramte skal føle glæde ved træningen, og de fleste an­giver, at de er i betydelig bedre humør, når de går fra træningen, end da de kom.
Med henvisning fra lægen er behandlingen vederlagsfri, både på hold eller individuelt.

Om du er berettiget til individuel behandling, afhænger af graden af handicap. Spørg din fysioterapeut, hvis du er i tvivl.

Gangtræning når du har Parkinson:

Birgitte Brabrand, der er medejer af Buddingevej Fysioterapi, er medudvikler af Parkinson Pod, som er specialkom­poneret musik til gangtræning.
Der er stærk evidens for – og mangeårig erfaring med – at rytmisk musik i bestemte takter kan få fødderne på gled og bedre gangen betydeligt.
Parkinson Pod anbefales varmt af Parkinsonforeningen og har været omtalt både i Parkinson Nyt og i Dan­ske Fysioterapeuters fagblad.
Musikken kan købes som app til 149,-kr i engangsbeløb -Se mere på www.parkinsonpod.com

Læs Buddingevej Fysioterapis anmeldelser på Facebook

Buddingevej Fysioterapi har 5 ud af 5 stjerner baseret på 7 anmeldelser.

Find rutevejledning fra Lyngby til klinikken