Hvordan foregår akupunkturbehandlingen?
Behandlingen foregår ved at der stikkes tynde nåle ind i hud og muskler, som stimulerer nervesystemet. Denne stimulering medfører smertelindring, øget blødgennemstrømning og afspænding af musklerne. Under behandlingen, som ikke bør gøre ondt, kan du eksempelvis mærke en ”varme”, ”prikken” eller en let ”sovende” fornemmelse som stråler ud fra de steder, hvor nålene sidder. Normalt indsættes 4-8 nåle i området relateret til symptomerne. Nålene sidder i op til ca. 20 minutter og der kan behandles 1-2 gange om ugen. Efter ca. 3-5 behandlinger – eller efter ca. 3 uger vurderes det, om akupunkturen har haft effekt. Der vurderes i det enkelte tilfælde, hvordan der yderligere kan behandles for at opnå de bedste resultater.

Hvordan virker akupunktur?
En af de første reaktioner på en virksom behandling er ofte en bedre nattesøvn, og herefter reduktion af smerter og du kan sandsynligvis bedre udføre de aktiviteter, som du tidligere havde problemer med. Kort sagt, så stimulerer nålene kroppens egne smertedæmpende og regenererende processer. Flere studier om kroniske smertetilstande viser, at 5 til 10 akupunkturbehandlinger kan medføre positive effekter i op til 6 måneder.

Er der bivirkninger?
Der kan være bivirkninger ved behandling med akupunktur og halvdelen af alle patienter vil føle træthed umiddelbart efter behandlingen. Symptomer eller smerter kan kortvarigt forstærkes, men disse er forbigående og forsvinder sædvanligvis inden for det første døgn. Herudover kan der opstå mindre blødninger og hævelser, hvor nålen har siddet. Ved inkompetent anvendelse af akupunktur kan der i sjældne tilfælde ske uheld med perforering af de indre organer.

Særlige forholdsregler?
Din fysioterapeut vil spørge om relevante informationer inden behandlingen startes. Fysioterapeuten vil eksempelvis gerne vide om du er gravid, får blodfortyndende medicin eller om du har en kronisk medicinsk sygdom, som du får medicin for. Din fysioterapeut følger sundhedsstyrelsens hygiejneregler og anvender kun sterile éngangsnåle.

Hvorfor vælge en fysioterapeut, når du skal have akupunktur?
For at opnå det bedste resultat med akupunktur, er det vigtigt at akupunktur kun anvendes ved veldiagnosticerede tilstande. Fysioterapeuter er autoriserede behandlere med en uddannelse på 3½ år, som ligger forud for deres akupunkturuddannelse. Fysioterapeuten kan derfor vurdere om akupunktur er en relevant behandling for dig. Fysioterapeuten kan samtidig hjælpe dig med vejledning og den bedste kombination af behandling og træning.

Pris
Prisen for akupunktur som supplement til fysioterapi behandling er 125 kr
Enkelstående akupunktur behandling 300 kr
Der ydes ikke tilskud hverken fra det offentlige eller fra Sygeforsikringen Danmark, men hvis du har sundhedsforsikring vil de ofte gerne betale, men dette skal du selv undersøge.

Hvis du er interesseret i akupunktur skal du bede om en tid hos; Arendse, Rikke, Mette P, Claus, Tobias eller Martin